vendredi 13 février 2015

Mon fils va à la Primaire [Faith Celebration Blog Hop]

Cet article est la traduction française de celui paru en anglais le 24 janvier sur ce même blog.

***

Bonjour chers lecteurs! Je suis très heureuse de participer à ce Faith Celebration Blog Hop avec mes collègues blogueurs de la communauté MKB. Je crois fermement que, quand nous avons la possibilité de découvrir les cultures des autres personnes (Religion incluse), nous pouvons vivre mieux ensemble. Donc bien sûr, ce blog hop m'a tout de suite parlé! Allez voir les autres articles (en anglais) en cliquant sur le lien ci-dessus. 



***§§§***


Pour ceux qui l'ignorent encore, mon mari et moi sommes membres de l'Eglise de Jésus-Christ des Saints des Derniers Jours. Oui, c'est un peu long. C'est pour cela que de nombreuses personnes l'appellent "l'Eglise Mormone". Non pas que je n'aime pas le prophète Mormon (il est celui qui a compilé les anciennes annales de son peuple et a écrit ce qui est maintenant connu sous le nom de Livre de Mormon), mais il diminue le fait que nous croyons en Jésus-Christ et qu'il est à la tête de notre Eglise (par Son inspiration et Son Evangile). L'Eglise utilise ce surnom pour certains de ses programmes mais dans la majorité des cas c'est le terme Saints des Derniers Jours (SDJ) qui est plus adéquate et il est important de noter que les membres sont assez tristes quand on nous dit que nous ne sommes pas chrétiens... quand nous le sommes certainement!


Pour lire plus d'informations à propos de nos croyances et de nos principes, vous avez ici un article que j'ai écrit à propos de mon Eglise, ainsi qu'un autre sur le rôle de Rédempteur de Jésus-Christ. Et dans le blog hop, vous pourrez aussi lire deux articles (en anglais) sur "Démystifier le mormonisme" et "A quoi s'attendre lors d'un service dominical".



Jesus Christ, entouré d'un groupe d'enfants, leur montre ce qu'est l'amour et la compassion.


Chaque dimanche, mes enfants assistent à leurs classes à notre paroisse. Gabriel et Sophie ont presque deux heures de leçons, chansons, jeux, etc. Pendant ce temps là, mon mari et moi avons également nos classes: l'Ecole du Dimanche (qui est en fait le cours d'Etudes des Ecritures) et la Prêtrise pour Jo, la Société de Secours pour moi. Je pourrais vous parler de ces organisations mais ce n'est pas le sujet du jour...


Donc suivez-moi, je vais vous présentez la Primaire de la paroisse de Friedrichsdorf (mais cela pourrait être dans n'importe quelle paroisse dans le monde car l'organisation de la Primaire est pratiquement la même partout).


La Présidence:
Chaque paroisse possède une organisation appelée la Primaire, dirigée par une Présidente et deux conseillères (trois femmes). Dans ma paroisse, la Présidente est une jeune femme mariée depuis un peu plus de 18 mois et sans enfants (pour l'instant). Quand elle a été appelée comme Présidente de la Primaire, elle s'est sentie un peu submergée par la tâche mais avec l'aide de ses conseillères et de sa secrétaire qui sont déjà mamans (une avec des adolescentes, la seconde dont les enfants vont de nourissons à 11 ans, et la dernière avec deux petits), elle surmonta ses doutes. maintenant, elle trouve toujours que sa mission comporte des épreuves mais elle est beaucoup plus confiante et adore son appel.


Les classes pour chaque âge:
Si un enfant est entre 18 mois et 3 ans, il ira pendant 2 heures à la garderie. Sophie adore y aller avec les autres enfants. Pour l'instant, elle est la plus grande de son groupe et elle aime dire la prière (avec un peu d'aide bien sûr), écouter une petite leçon sur un thème issu de l’Évangile (gentillesse, amour, honnêteté, etc) adaptée pour les petits enfants, manger son goûter et bien sûr jouer!
Participer à la Garderie a aidé ma fille à apprendre l'Allemagne: elle a commencé cette classe quand nous avons déménagé à Oberursel et c'était son premier contact direct avec cette nouvelle langue! Elle a aussi récupéré quelques expressions anglaises car certaines des personnes gérant la garderie étaient anglophones.
Mais ce qui est le plus important pour des enfants si jeunes est pour eux d'être ensemble, dans la tranquillité et la joie. Pour les enfants qui sont à la maison avec l'un de leurs parents durant la semaine, c'est aussi un moment de sociabilisation.

Quand ils ont trois ans au 1er janvier, ils vont participer à la classe des Rayons de Soleil (à 3 ans), et les années suivantes les Choisi le Bien (4 à 7 ans) puis les Coeurs Valliants (8 à 11 ans) après leur baptême. Ces classes ne durent que 40 minutes et le reste du temps ils sont tous ensemble pour la Période d'échange.
A 8 ans, un enfant sera baptisé si il/elle le souhaite. L'accord des parents est nécessaire mais c'est la volonté de l'enfant qui prime. Il / Elle lui sera expliqué que le baptême est une Alliance à garder toute la vie et ce qu'il représente (2Tim 4:7 J'ai combattu le bon combat, j'ai achevé la course, j'ai gardé la foi.) C'est un baptême par immersion, comme celui de Jesus.
Quand un enfant atteint son douzième anniversaire, il sera accueilli soit chez les Jeunes Gens soit chez les Jeunes Filles.




 Exemple de Période d'échange avec l'ensemble de la Primaire: chants, prières, lecture des Ecritures, courts discours, etc.


Période d'échange: maintenant il est temps pour un jeu après avoir eu une leçon sur les différents enseignements de Jésus. L'enseignante a caché une image et un enfant doit se rappeler celle qui manque... C'était au tour de mon fils de deviner. Il a réussi avec un peu d'aide.


Classe des "Choisi le Bien" pour les 4 et 5 ans.


Mon fils est dans le groupe des CLB (= Choisi le Bien) comme vous pouvez le voir sur l'image ci-dessus. Il aime tellement être avec ses amis et son enseignante, et de parler de Jésus et de son Evangile. Toutefois, cela me fait toujours froncer les sourcils quand j'entends qu'il adore offrir la prière d'ouverture ou de clôture pendant la Primaire mais rechigne et boude quand nous lui demandons de la faire à la maison. Hum... Il est "frais et dispo" uniquement quand ses grands-parents sont avec nous (ou au téléphone). Je suppose qu'il préfère laisser sa soeur briller, puisqu'elle est très enthousiaste ces temps-ci pour croiser ses bras et répéter les paroles de la prière avec moi (trop mignonne!)


La Primaire dans le monde:
Ces deux dernières années, des enfants de plusieurs pays ont été questionnés et leurs "profils" incluant photographies, informations sur leur pays ou leur ville, leurs activités préférées, etc, ont été ajouté à une carte interactive sous forme de mini-vidéos. C'est le projet One in a million. C'est un moyen simple et pourtant intelligent d'expliquer aux enfants que même s'ils ont tous des styles de vie différents, ils appartiennent tous à la même Primaire "mondiale" et qu'ils sont tous Enfants de Dieu. La chanson qui a été créée pour l'occasion est adorable. Vous pouvez l'écouter ci-dessous:







J'ai demandé à certains de mes amis à propos de leur expériences à / avec la Primaire.

Le premier est mon évêque et ami Torsten, qui est allemand et père de 5 enfants:
1/ En tant qu'évêque, quels sont pour toi les adjectifs les plus représentatifs pour définir l'organisation de la Primaire?
Apprentissage ludique.

2/ Avec quoi la Primaire aide les enfants?
Le but de la Primaire est de ressentir l'amour de Notre Père Céleste et de Jésus-Christ à travers les chansons que les enfants chantent chaque dimanche, les histoires issues des Ecritures qui sont partagées lors des classes et les témoignages de ceux qui enseignent.


3/ Pour ceux qui pensent que deux heures par semaine de classes religieuses font trop pour un enfant, que leur dirais-tu?
Deux heures passent assez vite si l'activité est amusante et variée. En deux heures, les enfants chantent des chansons, lisent et apprennent une écriture, ont une activité telle que dessiner un personnage biblique ou fabriquer quelque chose. Ils ont également 20 à 25 minutes avec les enfants de leur âge pour une courte leçon sur l'Evangile.

4/ Maintenant, en tant que père, quel est ton moment le plus mémorable concernant tes enfants et la Primaire?
Comme père, j'aime chanter des chants avec mes enfants au sujet de Jésus. Souvent quand nous rentrons à la maison, mes enfants veulent chanter dans la voiture une chanson qu'ils ont apprise ce jour-là à la Primaire. Ex: "Jésus-Christ est mon modèle" ou "Je suis enfant de Dieu" ou bien encore "Suis les prophètes".


I am a Child of God (Je suis enfant de Dieu), Mormon Tabernacle Choir en October 2014.


5/ As-tu participé à la Primaire lorsque tu étais petit? Et si oui, quelle est la chose la plus importante que tu y ais appris? 
Oui, j'y suis allé. De 3 à 12 ans. Je pense que c'est à la Primaire que j'ai appris que Dieu était notre Père Céleste et qu'Il aime tous ses enfants. Qu'Il souhaite que nous soyons heureux et puissions revenir auprès de Lui, et que pour trouver le bonheur nous devons suivre l'exemple de Jésus-Christ. 


Eva, une française installée depuis un an en Allemagne comme moi, est mère d'un garçon de 3 ans. Voici ce qu'elle pense de cette organisation: 
1/ Quel est pour toi le but principal de la Primaire?
L'objectif de l'organisation de la Primaire de l'Eglise de Jésus-Christ des Saints des Derniers Jours est d'aider les enfants à apprendre plus à propos de Jésus, de Père Céleste ainsi que de leur potentiel divin et leur héritage d'enfants de Dieu.


2/ Quelles expériences as-tu avec la Primaire? comme enfant? comme enseignante?
J'ai de très bons souvenirs de mon enfance à la Primaire. Je me rappelle des chansons que nous avons appris, de certaines représentations que nous avions faites, et des amis et des enseignants que j'avais à l'époque. Je me sentais aimée et importante car une organisation toute entière avait été créée pour que les enfants puissent apprendre et grandir spirituellement comme toutes autres personnes dans l'Eglise.


Comme dirigeante de la Primaire je réalise combien je suis bénie de pouvoir enseigner les enfants car la plupart du temps je pense que c'est moi qui apprend d'eux! Leurs esprits sont purs et forts et ils m'aident également à renforcer mon témoignage.


3/ Quel est le moment le plus mémorable pour toi de ton enfant à la Primaire?
Dimanche dernier, mon fils Noah a commencé son premier jour à la Primaire aprs avoir été à garderie depuis ses 18 mois. Il est maintenant un "Rayon de Soleil" et je peux voir combien il est fier d'être avec "les plus grands". C'est une grande joie pour moi de le voir participer durant les leçons et le reste du programme.


4/ Quelles est ta chanson favorite dans le livre Chants pour les Enfants?
En fait j'ai plusieurs chansons favorites. J'ADORE chanter... mais bon, ma préférée est certainement "Mon Père Céleste m'aime". Elle parle de toutes les choses que Dieu a créé pour nous et que je peux ressentir Son amour à travers toutes Ses créations.


My Heavenly Father loves me (Mon père Céleste m'aime), by Mercy River. Photos by hiyapapayaphoto.



5/ Pour ceux qui pensent que deux heures par semaine de classes religieuses font trop pour un enfant, que leur dirais-tu?
2 heures par semaine n'est rien en comparaison du temps qu'ils passent devant une télévision, par exemple. De plus, ce temps est bien organisé: les enfants ont la possibilité de chanter, jouer, avoir une leçon interactive et ludique sur l'Evangile. Je pense que c'est un minimum, et le reste des enseignements doit se faire au quotidien à la maison par les parents.



Quand j'ai déménagé à Paris en 2005, j'ai rencontré JoAnn dans la paroisse où je venais d'arriver. Américaine et mère de quatre enfants (2 filles, 2 garçons, la chanceuse), elle fut pendant son séjour en France Présidente de la Primaire de la paroisse pour plusieurs mois. Elle vit maintenant à Tokyo, et bientôt déménagera en Israël, et a accepté de réfléchir à ce que la Primaire lui a apporté dans sa vie depuis qu'elle est mère: 
1/ Quels sont pour toi les adjectifs les plus représentatifs pour définir l'organisation de la Primaire? Quel est son but?
Les adjectifs décrivant le mieux la Primaire seraient pour moi: 
*inspirant
*amusant
*spirituel
*promoteur de foi
*instructive
Son but:
Enseigner les enfants de 18 mois à 12 enfants l'Evangile de Jésus-Christ; connaître notre Sauveur et sa Vie. Instruire et aider à développer amour et foi en Jésus-Christ et en Dieu. Développer une relation personnelle avec Dieu.
Apprendre les principes et les ordonnances salvatrices pour retourner auprès de notre Père Céleste. Connaître la structure et l'organisation de l'Eglise de Jésus-Christ des Saints des Derniers Jours.

 2/ Pour ceux qui pensent que deux heures par semaine de classes religieuses font trop pour un enfant, que leur dirais-tu?
Je leur dirais que dans le monde actuel, où les enfants peuvent être bombardés avec des messages "du monde" à travers la télévision, internet, les films et la musique de manière quotidienne, recevoir des messages édifiants à l'église sur la patience, l'obéissance, la bonté, le service et essayer de vivre selon l'exemple du Sauveur, en deux heures, c'est très peu de temps!


3/ Quels sont tes moments les plus mémorables  que tu aies vécu à la Primaire? en tant qu'enfant? que mère? instructrice ou dirigeante? 
Comme j'ai rejoins l'Eglise à 24 ans, je ne peux pas partager un moment particulier de mon enfance. En tant que mère par contre... j'ai de très nombreux moments dont je me souviens bien telles les fois où j'ai écouté mes enfants donner des discours ou prier lors des classes de Primaire. Un moment particulier ressort: mon fils Noah avait 3 ans et apprenait encore à prononcer correctement les mots, et il participait à la présentation annuelle donnée par la Primaire lors de la réunion de Sainte-Cène. Son texte était sensé être "I can serve others" (je peux servir les autres). A la place, il l'a prononcé comme "I can serve udders", udders étant les pis de a vache...
Comme dirigeante, j'ai eu l'humble possibilité de servir les enfants de la Primaire dans notre paroisse lorsque nous vivions à Paris, France. Ce fut une expérience phénoménale pour moi et l'un des moments les plus inspirant et instructif de ma vie. Il y avait la barrière de la langue, mais l'amour et la foi que j'ai ressenti de la part des instructrices et des enfants dans cette petite Primaire est indescriptible. Apprendre en français et chanter "Je suis enfant de Dieu" et les autres cantiques favoris avec les enfants, a approfondi mon témoignage et ma foi en Dieu. C'était parfois difficile de communiquer dans un langage dans lequel j'étais loin d'être compétente... mais l'esprit que j'ai ressenti dans notre salle de Primaire me transformait doucement et m'apprenait que Dieu a un plan et qu'Il nous aidera toujours à trouver un chemin pour l'accomplir.


4/ Quel est ton chant de la Primaire favori?
"The Family is of God" (la famille est de Dieu).  Elle était chanté en 2014 et faisait partie du programme pour la présentation de la Primaire. Elle est tirée du recueil "We'll Bring the World His Truth."



5/ Quelle est la chose la plus importante que tu as apprise quand tu es devenue enseignante à la Primaire?
Et bien en tant qu'enseignante... j'ai appris que c'est une responsabilité importante et qui requière de l'humilité d'enseigner les jeunes enfants d'un paroisse où qu'elle soit. Dieu M'a fait confiance pour partager Ses enseignements à Ses enfants et c'est mon devoir et mon obligation de faire du mieux que je peux. J'ai également appris que même à mon âge et en expliquant des principes de base à des enfants, il y a toujours quelque chose à apprendre et à gagner.



Quant à moi, je suis une convertie tout comme JoAnn. J'avais déjà 23 ans quand j'ai joint l'Eglise donc je n'ai pas eu la chance d'assister à la Primaire dans mon enfance. 
Toutefois, j'ai été appelé une fois dans cette organisation pour être la directrice de la musique. C'était un vrai défi! Surtout avec les plus jeunes qui ne peuvent pas encore lire les paroles ou les plus grands qui ne pouvaient pas rester sérieux deux minutes... Néanmoins, je chérirai toujours cette année passée à cette appel car il m'a aidé à comprendre comment les enfants peuvent apprendre de bons principes et comment ils les apprécient dans leur vie quotidienne. J'ai entendu des histoires qui font chaud au coeur de la part de ces enfants quand il essayent d'appliquer les principes d'honnêteté, de service ou de pardon et qu'ils voient les fruits de leurs tentatives. Cela m'a également préparé à être une mère!
Maintenant que j'ai deux enfants, je peux voir combien il est plaisant pour eux d'apprendre avec leurs camarades au sujet de l'Evangile. Quand ils sont enseignés au sujet d'un principe durant leurs classes, vous pouvez être sûrs que le sujet va ressortir la semaine suivante. Gabriel lit les Histoires des Ecritures (sous forme d'images légendées, mais il existe aussi des vidéos) avec son père et veut pointer tout ce qu'il a déjà vu à la Primaire. En tant que famille, nous avons des priorités dans notre vie. Et l'une d'elles est que nous devons apprendre ensemble à mieux comprendre et vivre les enseignements de Jésus.


Pour plus d'informations sur l'organisation de la Primaire de l'Eglise de Jésus-Christ des Saints des Derniers Jours et le type de matériel qui peut être utilisé pendant les leçons à la paroisse ou à la maison, voici quelques liens:



J'espère que vous avez maintenant une meilleure compréhension de l'une des organisations de l'Eglise de Jésus-Christ des Saints des Derniers Jours. Si vous avez des questions ou des commentaires, n'hésitez pas à me les laisser dans la section prévue ci-dessous. Je n'ai aucun problème avec les commentaires négatifs si ceux-ci sont paratgés de manière respectueuse. Bonne journée!

lundi 26 janvier 2015

Enough of Frankie already! [Multicultural Children's Book Day]

Tomorrow is Multicultural Children's Book Day in USA. I don't know if such a day exists in France nor Germany, however it should! The UNESCO has set the 23rd of April as World Book and Copyright Day, but it does not enhance the need of a more representative litterature for children (and for the adults too!).
When I enlisted myself last September to take part in this event, I didn't know which book I would receive. As I live "overseas" (from a US point of view), the author of the book I'm reviewing today sent it to me in a digitalized form. I had no clue about the topic of the book... I had just the title "Enough of Frankie already!" and at first, I thought it was about siblings rivalities. Guess what? I was totally wrong! But I wouldn't have it any other way. Because this book has the perfect topic for me!!!
As soon as the file was uploaded on my computer, I opened it and was met on the second page with the picture of a young African-American kid, with crossed eyes, steam coming out of his ears and an angry frown on his face. 
I kinda laught... The kid was so cute! And it reminded me of my son when he's angry and really pissed off. I started to read the following pages and... I choked. Literally. I raised my eyes and Thanked God for His Love and Wisdom, and the Inspiration He sent to Becky Flansburg who was in charge of the coordination between authors and bloggers. I don't know she's religious but if you read me Becky, your choice was not a random one! Far from it!
You see, Enough of Frankie already! talks about bullying. It's maybe the first time you read a post on my blog, so you're not aware that it's a very personal topic for me. Bullying is a BIG NO-NO at my house. I have been bullied in my childhood and youth. Not to the point of the main character Amir who had his head push in the dirt and his shirt cut short of a few buttons. But with words, mean laughters and pokes in the ribs, yes. With being the last to be picked up on a team during sport class, again yes. And so on... I'm grateful that back then the cellphones were like big dinosaures and pictures on internet were more "concepts" than realities. I don't want to think of what I would have done if it had gone that way...
Amazon cover

The story:
Amir is a second grader at Jefferson Elementary. He and his classmates are bullied by an older kid, Frankie. They are all fed up with his attitude and one day, when Amir choose to stand his ground, they all tell Frankie it has to stop. Frankie's answer left them quite speechless. It seems that bullying was a mode in this school and that he was also the vistim of it. With the help of a teacher the second graders and Frankie decided to break the vicious circle of bullying. 


We don't know what happened after, but the author Felicia Capers left us with the best end possible: a list of questions and reflections we can have with our children or students. 
THEY will chose what to do in their life when confronted with a situation of bullying. THEY (and US, the adults) will be able to exerce their free will and set up their values. A book like Enough of Frankie already! is a useful tool for them to understand and feel what it means to be a victim of such acts. They are in Amir's shoes , they read and see what's going on for him. Well, he even talks to the reader! 


I have read the story to my children, and pointed to them the pictures. My son is 6 and my daughter soon to be 3. As I struggled to translate the most adequately the sentences into French ("Mom, could you read it in French too? I don't understand!" said in French -of course-), my daughter pointed her finger to Frankie on one of the page and told me "Il est méchant!" (= "He is bad!"). She was a bit lost at why at the end Frankie was joining the younger kids in protesting against bullying. 
So I explained her (and her brother who was in the seat beside me) that Frankie was not completely "bad", that he didn't know how to react when he was a victim and turned his anger and dispear into violence. Picking up on smaller kids was the sole solution he came up with. A bit like when her brother refuses to share a toy he's playing with and she's so unhappy that she starts to shout and try to be mean to him. If she has to learn how to behave towards her brother when frustrated, the same goes for Frankie. With the help of people who care and will explain how to work our negative feelings, we can break the chain and have more harmonious relationships with others (a brother or  schoolmates).
I'm not sure the lesson has stuck, but I will certainly read many times this book with them. So after a few readings, it should be more internalized.


Why a book about bullying is included in a list of multicultural books? Simple! The characters of the book represent a school in New Jersey, as many exist. The children are from diverse ethnical  and religious background as seen with their firstnames and the color of their skin. If you have asian, indian, african, south american or european ancestors (etc), you can identify yourself with one of the children of the story. 
Everybody can be bullied, as much as everybody can stop it and take a stand on dialogue, compassion and friendship. It's not an endogenous issue: bullying can be found in the whole world! We don't need to be "so and so" to change the view of people about it. As the author and the illustrator work for, sensibilization begins in our neighborhood. 

So my dear readers, are you ready to join the movement and take a peaceful and meaningful stand against bullying?

***§§§***
About Multicultural Children Book Day:
“MCCBD team hopes to spread the word and raise awareness about the importance of diversity in children’s literature. Our young readers need to see themselves within the pages of a book and experience other cultures, languages, traditions and religions. We encourage readers, parents, teachers, caregivers and librarians to follow along the fun book reviews, author visits, event details, the multicultural children’s book linky and also via our hashtag (#ReadYourWorld) on Twitter and other social media.”
The official hashtag of this event is #ReadYourWorld. The co-creators of the Multicultural Children's Book Day are Mia Wenjen from Pragmatic Mom and Valarie Budayr from Jump Into a Book/Audrey Press. 
It has to be noted that Wisdom Tales Press (a Platinum Sponsor) hosts a book giveaway on their website. You can win 6 books, so go check it!

samedi 24 janvier 2015

My son goes to the Primary [Faith Celebration Blog Hop]

Hello dear readers! I'm so happy to take part in this Faith Celebration Blog Hop with my fellow bloggers of the MKB community. I firmly believe that, when we get to learn the cultures of other peoples (Faith included), we can live better all together. So this blog hop has really spoken to me! Take a look at all the others posts and religions by clicking on the link above and try to win this giveaway:


Wisdom Tales Press is offering a reader a copy of the book
 Everyone Prays: Celebrating Faith Around the World by Alexis York Lumbard. 
To enter the giveaway (January 26 to February 10, 2015), follow the instructions on the Rafflecopter at MKB.


***§§§***



For those who don't know it, my husband and I are members of the Church of Jesus Christ of the Latter-Day Saints. Yeah, it's kinda a mouthful. That's why many people had started to call it the "Mormon Church". Not that I don't like the prophet Mormon (he's the one who compiled the ancient records of his people and wrote from them what is now known as the Book of Mormon), but it diminishes the fact that we believe in Jesus Christ and that He is at the Head of our Church (by His inspiration and His Gospel). The Church uses this nickname for some programms but overall, the term LDS (Latter-Day Saints) is more adequate and it has to be noted that members are quite sad when someone tells them they are not Christians... when we definitly are!

To read more about our believes and principles, here's a post I wrote about some basics facts about our Church, another about the role of Redeemer of Jesus-Christ and in this blog-hop you will find the post of Lisa talking about "Demystifying" our Church.


Jesus Christ, surrounded by a group of children, shows them love and compassion.



Every Sunday, my children attend their classes at our local ward. Gabriel and Sophie have roughly two hours of lessons, songs, plays, etc. Meanwhile, my husband and I have also our classes: the Sunday School (Teachings of the Scriptures) and the Priesthood for Jo, the Relief Society for me. I could talk to you about these organizations but it's not my topic for today...

So come on, I will present you the Primary of the Friedrichsdorf ward (but it could be anywhere else in the world, the organization of the Primary is nearly the same everywhere)

The Presidency:
Each ward has an organization called the Primary, lead by a President and two consellors (all three are women). In my ward, the President is a young woman who is married for a little over one year and a half and has no kids (yet). When she was called as President of the Primary, she was a bit overwhelmed but with the help of her consellors and her secretary who are already mothers (one with teenagers, the other with kids from toddlers to 11 years old and the last with 2 young kids) she overcame it. Now, she still finds it challenging but is more confident and loves her calling.

If a child is between 18 months old and 3 years old, he will go for the 2 hours at the Nursery. Sophie loves to go with the other kids. She's the oldest for now and likes to say the prayer (with some help of course), have a small lesson about a Gospel principle (kindness, love, honesty, etc) adapted for toddlers, have a snack and play!
Going to the Nursery helped my daughter to learn German: she started to attend this class when we moved to Oberursel and it was her first real contact with this new language! She also picked up a bit of English as some of the women who managed this class were English speakers.
But what is the most important for kids this young is for them to be together, in peace and happiness. For the children who are with one of their parents, at home, during the week, it's also a moment of sociabilization.

When they are 3 on the 1st of January, they will attend the Sunbeam (3 years old), and the following years the Choose the Right (4 to 7 years old) and then the Valiants (8 to 11 years old) after their baptism.
 At 8 years old, a child will be baptized if he/she so chose. The parents' agreement is necessary but it's the child's free will that matters the most. He / She will be explained what the baptism means and that this covenant will have to be kept all her life ("I have fought a good fight, I have finished my course, I have kept the faith" 2Tim 4:7). It's a baptism by immersion, like the one Jesus had.
When a child reach his 12th birthday, he will be welcomed in the Young Women or Young Men classes. The classes are only for 40 minutes. For one more hour, the children will be together in the period we call "Sharing Time".


Example of Sharing Time with the whole Primary: songs, prayers, Scriptures reading, short talks, etc.


Sharing Time: Now it's time for a game after the lesson about the different teachings of Jesus. The teacher had hidden a picture and a child has to remember which one is missing... It was my son's turn to find out. He succeed with a little help from the teacher.


"Choose the Right" class for the 4 and 5 years old.


My son is in the CTR group (CTR = Choose the Right) as you can see in the picture above. He enjoys so much to be with his friends and his teacher and to talk about Jesus and His Gospel. However, it always makes me frown to hear that he loves to say the  opening or the closing prayer during Primary but pouts at home when we ask him to do it. Hum... He's only willing when his grand-parents are here (or on the phone). I guess he prefers to let his sister shines, she's so eager  these days to fold her arms and repeat after me (so cute!)



The Primary in the world:
The last two years, children around the world have been interviewed and their "profiles" including pictures, infos about their country or city, their favorite hobbies, etc, have been added to a map in short videos. It's the One in a million project. This is a simple and yet thoughful way to explain to children that eventhough they all have different lifestyles, they belong to the same worldwide Primary and are all Children of God. I love the song they created for the occasion! You can listen to it below:






I have asked some of my friends about their experiences in/with the Primary.

The first one was my Bishop and friend, Torsten who is German and is the father of 5 kids:
1/ As a bishop, what is for you the most relevant adjectives to define the organisation that is the Primary?
Playfully learning

2/ What does the Primary help the children with? 
The purpose of the Primary is to feel the love of our Heavenly Father and Jesus Christ through singing songs, hearing the stories from the scriptures and the testimony of those who teach. 

3/ For those who think that 2h a week of religious classes is too much for a kid, what would you tell them?
Two hours are pretty fast if something is fun and rich in variety. In the two hours, the children sing songs, read and repeat a scripture, have activities like drawing a picture of a biblical hero or craft something. They also have a time for about 20-25 min, where they are together with other kids of their age group to have a short gospel lesson. 

4/ Now, as a father, what is your most memorable moment with your kids about the Primary?
As a father I enjoy to sing children songs about Jesus with my children. Often when we drive home in the car our children want to sing the songs they have learned in Primary, those songs would be „I want to be like Jesus” or „I am a child of God” or „Follow the Prophet”.


I am a Child of God, sung by the Mormon Tabernacle Choir in October 2014.


5/ Did you attend Primary when you were a kid? And if so, what is the most important thing you have learned there?
Yes I did. From the age of 3 years until I turned 12 year old. I think in Primary I learned that God is our Heavenly Father and that he loves all his children. That he wants us to be happy and to return to him and we find happiness, when we follow the example of Jesus Christ.


Eva, a French expat in Germany, like me, is a mother of a 3 years old boy. Here is what she thinks about this organization:
1/ What is for you the main goal of the Primary?
The purpose of the LDS Primary organization is to help the children learn more about Jesus and Heavenly Father, and their divine potential and heritage as children of God.


2/ What experiences do you have with the Primary? as a child? as a teacher?
I have good Memories from my childhood as a Primary child. I remember the songs we've learnt, some of the Primary presentations we made, and the friends and teachers I had. I felt loved and important because a whole organization had been created so that children could learn and grow spiritually just like everybody in the church.


As a Primary leader I realize how blessed I am to be able to teach the children because most of the time I think I am the one learning from them. Their spirits are pure and strong and they help me strengthen my testimony as well.


3/ What is the most memorable moment of your child in the Primary?
Last sunday my son Noah started his first day in Primary after being in nursery for a year and a half. He is now a "sunbeam" (name of his group age) and I could see how proud he was to be with the older ones. It is a great joy to see him participating during the lessons and everything.


4/ What is your favorite song from the Children Songbook?
I have lots of favorite songs, I LOVE singing...but I'd probably say that my favorite one is "My Heavenly Father loves me". It talks about all the things that God created for us and that I can feel his love in every single thing he created.


My Heavenly Father loves me, by Mercy River. Photos by hiyapapayaphoto.



5/ For those who think that 2h a week of religious classes is too much for a kid, what would you tell them?
2 hours a week is nothing compared to the average time that a child spent in front of TV. Plus this time is well organized, the children have the opportunity to sing, play and have an interactive lesson about the gospel. I think it's a minimum, then the rest of the teachings should be given everyday at home by the parents.

When I moved to Paris in 2005, I met JoAnn in the ward I belonged to. American mom of four children (2 girls, 2 boys, lucky!), she was during part of her stay in France the Primary President of my ward. Now living in Tokyo, and soon moving to Israel, she reflects on what Primary had brought her since she became a mom:
1/ what is for you the most relevant adjectives to define the organization that is the Primary? what is its aim?
The most relevant adjectives to define Primary would be:
*inspiring
*fun
*spiritual
*faith-promoting
*instructive
Aim:
Teaching children from the ages of 18 months- 12 years of age the gospel of Jesus Christ;  to learn about the Savior and His life.  To instruct and help them to develop love and faith in Jesus Christ and in our Heavenly Father.  To develop a personal relationship with Him.
Learn about the principles and saving ordinances necessary to return to our Father in Heaven.  To learn about the structure and organization of the Church of Jesus Christ of Latter Day Saints. 

 2/ For those who think that 2h a week of religious classes is too much for a kid, what would you tell them?
I would tell them that in today's world, where children can be bombarded with worldly messages through TV, the Internet, movies, and music on a sometimes constant daily level---receiving uplifting messages in church of patience, obedience, kindness, service and trying to live the Savior's example, is a short amount of time!

3/ What are your most memorable moments at the Primary? as a child? a mother? an instructor or a leader?
Since I joined the church at 24 years of age, I can't share a Primary moment from that time.  As a mother....I have had many memorable moments as I have listened to my children give talks and prayers in Primary.  One particular moment stands out as my son, Noah, then about 3 years of age and still learning to pronounce his words properly, was participating in a sacrament Primary program.  His line was supposed to be "I can serve others."  Instead, he pronounced it as "I can serve udders." (udders being the body part of a cow where milk comes from).
As a leader, I had the humble opportunity to serve the primary children in our ward while living in Paris, France.  It was a phenomenal experience for me and one of the most inspiring and learning moments of my life.  There was a language barrier, but the love and faith that I felt from the instructors and children in that small primary is indescribable.  Learning in French and singing, "Je suis enfant de Dieu" and other favorite Primary hymns with the children deepened my testimony and faith in God. It was hard sometimes communicating in a language that I was not the least bit proficient in....but, the spirit I felt in our Primary room was slowly transforming me and taught me that if God has a plan, He will help us find a way to accomplish that plan.

4/ What is your favorite "Children's book" Song?
"The Family is of God".  It was sung in the 2014 Primary Sacrament Program.
      From the songbook, "We'll Bring the World His Truth."



5/ What is the most important thing you have learned while attending Primary as a teacher?
As a teacher....I have learned that it is an important and humbling responsibility to teach the young children of any ward.  God has entrusted ME to share His teachings to His children and it is my duty and obligation to do the best that I can.  I have also learned that even at my age and teaching basic principles to children, there is still something to be learned and gained.


As for myself, I am a convert like JoAnn. I was already 23 years old when I joined the Church, so I didn't have the opportunity to attend any Primary class in my childhood. However, I have been called once in this organization as the Music Leader. That's a real challenge! Especially with the young ones who can't read the lyrics or the older ones who can't be serious two minutes... Nonetheless, I will always treasure the year I had that calling because it helps me understand how children can learn good principles and how they cherish them in their daily life. I have heard some heart warming stories from those kids when they tried to apply honesty, service or forgiveness and they saw the fruits of their attempts. It also helped me to prepare myself at being a mother !
Now that I have two children, I can see how much they enjoy to learn with their classmates about the Gospel. When they are taught about a principle during a class, you can be sure the topic will come out during the following week. Gabriel read the Scriptures Stories (in the form of comic strips, but they exist as videos too -see the link) with his father and enjoys to point out what he had already learnt while in the Primary. As a family, we have set some priorities in our life. And one of them is to learn together to better understand and live Jesus' teachings.



For more informations about the Primary organization of the Church of Jesus Christ of Latter-Day Saints and what kind of material children use during the lessons or at home, here are some links:


I hope you will have now a better understanding of one of the organization of the Church of Jesus Christ of Latter-Day Saints. If you have questions or comments, leave them in the section below. I have no problems with negative comments if they are share in a respectful way. Have a nice day.

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...